maandag 23 augustus 2010

HENNEBOEL: IK KON NIET ANDERS

Deze maand is het twintig jaar geleden dat de 81-jarige Joep Henneboel overleed. Henneboel, geboren als Joseph 'Jupp' Henneböhl in Berge, Duitsland, werd tijdens de mobilisatie in Hitler-Duitsland gedetacheerd bij de Grüne Polizei, en vervolgens gestationeerd in bezet Nederland. Daar heeft hij uit weerzin tegen de Nazimentaliteit vele honderden Nederlanders van deportatie gered.

Aan de hand van enkele foto's, krantenartikelen, schaarse correspondentie maar vooral de autobiografie van Henneboel tracht dit weblog de herinnering aan deze heldhaftige man levend te houden.
   

4 opmerkingen:

  1. Reactie 25-08-2010:
    Beste ….,
    Wellicht ben je hierin geïnteresseerd;
    • Korte omschrijving/ biografie Joseph Henneböhl (Duits)
    • In WW2 Awards (Engels
    • Verzetsherdenkingskruis (in de Wikipedia (Besluit tot instelling
    • Aanbieding boek (2e hands)
    Shaloom, Jan
    J. Wieling - deheerismijnherder.punt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er trots op deze man Joep Henneboel maanden lang te hebben mogen verzorgen en begeleiden in het verpleeghuis te Zundert. Ik had een hele goede band met hem. Joep praatte nooit over zijn
    oorlogsverleden en ik moest maar informeren bij zijn vrouw Sissi hierover. Zijn vrouw zei dat Joep gezegd had dat ik het laatste exemplaar van zijn in het Nederlands vertaalde boekje moest krijgen...met de titel: Ik Kon Niet Anders ! Hij bleek mij graag te mogen volgens Sissi.Ik was ook bij zijn begrafenis. Ik heb hem met liefde verzorgd ook uit dankbaarheid en uit een enorm respect wat hij voor anderen had gedaan. Wij praten samen ook vaak over het geloof en wat dat voor Joep en mij betekenden ! Hij noemde mij vaak Wimpie en had vertrouwen in mij.

    Wim de Veth.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 11 juni 2021

      Tja....ik Wim de Veth en pad 70 jaar geworden zal Joep nooit vergeten.Ik ben blij dat ik iets terug kon doen voor hem toen hij zelf zo kwetsbaar was en afhankelijk van anderen. Ik had een super goede band met hem met als rode draad ons Christelijk geloof ons houvast in moeilijke tijden. Ik ben woonachtig in Oudenbosch en werkte jaren lang in het verpleeghuis te Zundert waar Joep ook is gestorven.

      Verwijderen
  3. Een paar dagen geleden was Frits Barend op de TV. Hij had het over Joep Henneboel. Die naam deed een belletje bij mij rinkelen. Joep heeft de sigarenwinkel van mijn oma en opa Kutemann op de Wittenkade 95 te Amsterdam overgenomen.
    Bij de overname was ik aanwezig. Ik zal ongeveer 12 jaar geweest zijn. Ook was de keeper Frans de Munck, de zwarte panter, aanwezig. Een goede bekende van Joep.
    Ik wist niet dat hij verzetsstrijder is geweest.
    Goed om te weten.

    De wereld is klein.

    BeantwoordenVerwijderen